WEEKEND NAD BAJKAŁEM

02:36

www.yandex.ru - rosyjski odpowiednik Google, który jest zdecydowanie bardziej precyzyjny, jeżeli chodzi o tereny Federacji Rosyjskiej

Zdecydowaliśmy się odciąć na chwilę od zgiełku miast i uciec w spokojne miejsce, by tam nabrać wigoru i zaczerpnąć świeżego powietrza.

DOJAZD

Celem naszego wyjazdu, była położona nad samym Bajkałem, maleńka wieś, Staraja Anglasolka. Aby do niej dotrzeć, należy wsiąść w pociąg podmiejski Irkuck – Sludianka (9:21) i wysiąść na stacji Tjemnaja Pad’. Elektriczka dowiezie nas w ciągu trzech godzin za 160 RUB/ 12,80zł. Po drodze mijamy piękne wioski, w których porozsypywane są domki z kolorowymi okiennicami.

Wysiadamy na przystanku i przechodzimy przez tory na drugą stronę. Nie ma żadnego drogowskazu, dlatego warto zapytać kogokolwiek czy to do dobry  kierunek. Ścieżka jest dobrze wydeptana, a dodatkowo oznaczona równo ściętymi fragmentami kory z brzóz wzdłuż kilkukilometrowego szlaku.

Idziemy terenem Przybajkalskieo Parku Narodowego, który w 70% pokrywa tajga. Zapach lasu jest naprawdę piękny. Dochodzimy do Starej Anglasolki, w której znajduje się osiem domostw. Przez wioskę przechodzi stara kolejka, zwana Koleją Krugobajkalską. Łączy ona Sludiankę z Portem Bajkał. Pociąg z jednym wagonem kursuje maksymalnie dwa razy w ciągu dnia, dlatego trekking wzdłuż torów jest jak najbardziej możliwy i bezpieczny.

BAZA TURYSTYCZNA

Staraja Anglasolka

W Starej Anglasolce sezon turystyczny dawno się skończył. Mimo to znalezienie noclegu  nie przysparza najmniejszych problemów. Mieszkamy w drewnianym domku, który należy do włości pani Ludmiły. Spędzamy tam trzy noce, ale ze względu na to, że odjeżdżamy w poniedziałek jeszcze przed świtem, płacimy jak za dwie (1000 RUB/ 80zł). W sobotę i w niedzielę decydujemy się na pyszne domowe obiadki, śniadania i kolacje. Koszt pełnego wyżywienia od osoby na jeden dzień to 600 RUB/ 48zł. Paweł zapewnia, że można najeść się do syta.

Nawet przy zerowych temperaturach, w domku jest naprawdę ciepło

BAJKAŁ

Znajdujemy się nad Bajkałem, najstarszym i najgłębszym jeziorem na Ziemi. Najgłębszy punkt to 1637m. Dwukrotnie zmieściłyby się tam najwyższy budynek świata - Burj Khalifa w Dubaju. Długość Bajkału wynosi ok. 665km, natomiast max. szerokość ok. 87km. Co ciekawe, w Bajkale znajduje się tyle wody, co w Morzu Bałtyckim. W czasie sztormu fale mogą dochodzić nawet do 5m wysokości! I ostatnia ciekawostka – jest drugim, pod względem czytości, zbiornikiem wodnym na świecie. Bajkał zajmuje powierzchnię ok. 31,5 tys, porównywalnie do terytorium Belgii.

TREKKING

W sobotę urządzamy sobie trekking w kierunku północnym, w stronę Portu Bajkał. Cisza, jak makiem zasiał. Słychać jedynie delikatne fale, wzburzone przez nieśmiały wiatr. Żadnej żywej duszy w promieniu kilku kilometrów.

Nadbajkalska panorama kompletnie onieśmiela: strome urwiska, wysokie klify, zapach limb i sosen. Wpatrujemy się w bezkres wody, który gdzieniegdzie ograniczają masywy górskie. Jesienne słońce odbija się w tafli wody tworząc niezliczone kolory wody od lazuru po głęboką zieleń. Kilkugodzinny marsz, gdzie o śladach ludzkiej pracy przypomina jedynie żelazna droga i kamienne tunele, zdecydowanie sprzyja kontemplacji. Moc wrażeń wibruje w głowie. Co za szczęśliwy traf, że znaleźliśmy się tutaj! BAJKAŁ PRZERÓSŁ NASZE OCZEKIWANIA!

Żelazna droga Kolejki Krugobajkalskiej

Jeden z licznych tuneli wzdłuż kolejki
Most sąsiadujący ze Starają Anglasolką

MORS W BAJKALE

Po obiedzie Paweł decyduje się na orzeźwiającą kąpiel w Bajkale. Temperatura wody wynosi ok. 3 stopni. Zanurza się po szyję pozdrawiając ciepło Morsy Klima Września. Ogromnie żałujemy, że nie mogliśmy być z Wami 9 listopada podczas oficjalnego rozpoczęcia!

BANIA ROSYJSKA

Wieczorem korzystamy z rosyjskiej bani, położonej zaledwie 10m od brzegu jeziora. Koszt godzinnej sesji to spory wydatek, bo 1000RUB/ 80zł. Sam kompleks bani składa się z trzech pomieszczeń:
1) wypoczynkowe, gdzie można „poaddychac”, wypić herbatkę, przebrać się,
2) „mojka”, w której znajdują się wielkie blaszane misy, do których można wlać zimną lub ciepłą wodę, sosnowe gałązki, akcesoria do kąpieli – różnego rodzaju szczotki, gąbki itd.;
3)  „sauna”, gdzie znajduje się piec, miejsca do leżenia i siedzenia.

Cavaliada zawsze w sercu!

Janosik w rajtuzach

Samo położenie bani jest bardzo atrakcyjne. Gospodarze polecają wyskoczyć z sauny, przebiec kilka metrów i zanurzyć się w lodowatym Bajkale. Właściwości zdrowotne podniesione do kwadratu.

Niedziela to trekking na południe oraz intensywne pisanie relacji z poprzednich dni.

W poniedziałek, 17 listopada, o 6:48 wchodzimy do Kolejki Krugobajkalskiej, by dotrzeć do Sliudanki i pomału obrać kierunek na Mongolię.